الهاشمي ديكوريشن- احجار واجهات

الرئيسية / احجار الواجهات / شركة تشطيب واجهات احجار : هي الهاشمي ديكوريشن

شركة تشطيب واجهات احجار : هي الهاشمي ديكوريشن

علشان الوجهه صورة البيت الي بتظهر جمال البيت فلازم تتعامل مع شركة خبرة في مجالها، ولو محتاج شركة تشطيب واجهات احجار يبقى الهاشمي ديكوريشن ودة لان احنا خبرة في مجال ديكور الاحجار لأكثر من 15 سنة مش كدة وبس عندنا مهندسين وطاقم عمل علشان ينفذ كل الي بتحلم بيه.

وطالما انت مع الهاشمي ديكوريشن هنعرف مع بعض اي الاحجار الي ممكن نستخدمها في تشطيب الوجهات:

الاحجار الي ممكن تستخدمها في تشطيب الوجهات:

حجر هاشمي هيصم:

تعتبر من الأنواع المستخدمة في تشطيب الواجهات، ودة لأنه من أشهر الأحجار المستخدمة في تزيين واجهات المنازل اليوم، يعني لو محتاج تأسس منزلك بأسلوب عصري وأنيق، فأنت محتاج تستخدم الحجر الهاشمي

الحجر الهاشمى ثلاثة ألوان: 

  • الحجر الأحمر يستخرج الحجر الهاشمى الاحمر من مدينة أسوان، ويستخدم في أعمال الزخرفة الحديثة المنقوشة باليد. 
  • والحجر الكريمي يستخرج هذا النوع من الحجر الهاشمي من جبال العين السخنة ومنطقة المقطم وعادةٍ ما يستخدم لتزيين الأثاث المنزلي الفاخر.
  • الحجر الأصفر، الحجر الهاشمي الأصفر اللون يستخرج من محافظة السويس.

حجر أبيض أزازي:

هو نوع فاخر من انواع الحجر الهاشمي دة لانة  يتميز باللون الابيض الفاخر ويمكن استخدامة في تغطية واجهات الفلل والعمارات والمنازل ودة لان فاخر من الاخر، وبعد ما عرفنا نبذة عن الحجر يبقى نيجي للجزء الاهم

حجر سانت كاترين:

نوع من انواع الحجر الهاشمي الاكثر جمال الي بيتم استخراجه من منطقة سانت كاترين، وبيتصنف من الأحجار النادرة بالتالي يتم توظيفه في الأماكن التي تستدعي عمل ديكورات مرتفعة الثمن من خلال استخدام حجر سانت كاترين.ودة لان الحجر يضيف شئ من الأصالة على المبنى، والعميل بيحس معنا  بجو فرعوني أصيل، ودة الي بيميز الحجر عن غيره من الأحجار.

وبما انك مع الهاشمي ديكوريشن يبقي لازم تعرف ان في انواع مختلفة من الحجر  الي ممكن نستخدمها في  تصميم الواجهات للمنازل والفلل، وبعض المنشآت التجاري وعيرة وبكدة يبقي انت عليك التخيل واحنا علينا التنفيذ.ولازم تكون عارف انك هتكون مميز لأن الحجر كان بيستخدم في أيام الحضارة الفرعونية في تزيين الآثار ودة لجودة الحجر ومتانته.

حجر فرعوني:

الحجر الفرعوني من اسمه بيدل ان اجدادنا كانوا بيستخدموه في أعمال التشييد والبناء واشتهر الحجر في فترة الحضارة القديمة وكان المصريين القدماء هم أول من استخدم الحجر في أعمال البناء وتزين المعابد علشان كدة اسمة الحجر الفرعوني.

الحجر الفرعوني من اهم الاحجار الطبيعية ، ويتم تشكله بطريقة محترفة علشان تكون من اجود انواع الاحجار المتواجدة في مصر وده لان الحجر بيكون غير قابل للتلف اضافة الى ان الحجر بيتحمل جميع العوامل الجوية طول السنة يعني مش هيفرق معاه اذا كنا في الصيف أو الشتاء،  ومناسب للاستخدام في أماكن مختلفة يعني ممكن نستخدمة في واجهات الفلل والمنازل لأنه قادر على القيام بعزل درجات الحرارة الرطوبة ، ومنع تواجدها في داخل المنزل.

حجر بازلت:

نوع من الصخور الثقيلة السوداء الي بتتكون من أكسيد الحديد الموجودة وزيادة الأكسيد الحديدي في البازلت يظهر به الخاصة المغناطيسية . الأليفين في البازلت يوجد على شكل حبيبات دائرية لونها خضراء علي السطح الأسود ويمكن رؤيتها وفي كل البازلت يوجد الاولفين سواء كان قليلا أو كثيرا. وفي بعض البازلت يعرف بوجود المعادن بنسبة 50% يمكن رؤية التشققات داخل الحبيبات الأوليفين بالمجهر ومحاثة البيكوتيت التبادلية يوجد في البازلت الكثيف الهرم بلاني في الغالب على شكل بلورات كبيرة متنامية وغالبا في بازلت الرماد البركاني. البازلت الموجود به الأوجيت فيه كمية كبيرة بلورات كبيرة مؤوية الأجيت قسمي بالبازلت الأجيت الكريستالي وهذا النوع من البازلت يوجد في غرب مدينة طرازون ما بين بمراكز أكجا آيات  ووقفي كبير.أغلب الأحيان بريقًا، وهو على نوعين، النوع الأول حباته دقيقة جدٍّا لا يمكن تمييزها إلا بآلة الميكروسكوب وهو البازلت الحقيقي، أما النوع الثاني فيمكن تمييز حباته بالعين ونوع البازلت الذي يستعمل في مصر هو في الواقع ، الدولوريت العادية، وهو ما يسمى ديوريت ذو حبات دقيقة، وكان يستعمل في عهد الدولة القديمة لرصف بعض أجزاء ويستخدم حاليا حجر بازلت في عمل سفل الفلل ورصف الطرق وعمل لانه الاختيار الأفضل بسبب قوة.

حجر مايكا:

هو مادة متعددة الاستخدامات يعني ممكن نستخدمها في الديكور الداخلي والخارجي  وذي ما اتكلمنا قبل كده ان في انواع مختلفة من حجر المايكا، وهي كمان مادة طبيعية يمكن العثور عليها في أجزاء مختلفة من العالم وده الي بيخليه خيارًا جذابًا لأصحاب المنازل  إلى حابين يضيفو لمسة فريدة لديكور منازلهم وهناك العديد من انواع حجر المايكا يمكن استخدامها لأغراض مختلفة.

محتوي المقال

الحجر الفرعوني للديكور
حجر فرعوني

الحجر الفرعوني للديكور 10 تصاميم عصرية

يستخدم الحجر الفرعوني للديكور وتصميم الواجهات باحدث التصاميم المختلفة والمميزة، حيث يعتبر الحجر الفرعوني من الأحجار التي كان يعتمد عليها الفراعنة بشكل كبير في تشطيب

ديكور جدران حجر فرعونى داخلي
حجر فرعوني

ديكور جدران حجر فرعونى داخلي بأرخص سعر

ديكور جدران حجر فرعونى داخلي من أهم الديكورات التي يركز عليها أصحاب المباني عند تصميم منازلهم، حيث يعتبر الحجر الفرعوني من الأحجار الهامة التي تساعد

مقاسات الحجر الهاشمي
حجر هاشمي

مقاسات الحجر الهاشمي | أشهر 3 مقاسات

تختلف مقاسات الحجر الهاشمي من حجم إلي حجم آخر، حيث يوجد أنواع عديدة وأشكال للحجر الهاشمي، نتيجة لميزة تشكل الحجر بكل سهولة لعدة أشكال مختلفة،

روابط هامة

خبير سيو

متخصص سيو

تسويق الكتروني

error: المحتوي محمي من النسخ